söndag 16 augusti 2009

Fantastisk god fiskgryta


Jag hitta ett recept på fiskgryta häromdagen och tyckte det lät väldigt gott. Jag hade rätt höga förväntningar på grytan och den slog mina förväntningar för den blev helt otroligt god enligt mig. Detta recept hamnar i min favoritrecepthög. Denna kommer göras flera gånger. Det är kokosmjölk i detta recept och jag trodde att det kanske skulle ta över men jag kände knappt smaken utan det var mer för det fylliga. Alla ingredienser gifte sig med varandra och blev en otroligt god kombination. Jag rekommenderar verkligen detta recept. Att strö över rostad flagad mandel vid serveringen var en annorlunda brytning. Kul när man hittar ett sånt härligt recept att man bara vill ha mer...
Lämna gärna ett meddelande om ni gör grytan och vad ni tyckte.


Brasiliansk fiskgryta, 4 port.

2 st gula lökar
2 st vitlöksklyftor
1 st röd chilifrukt
3 msk olivolja
1 burk krossade tomater (400 g)
0,5 dl saft av lime
3 dl vatten
1,5 msk fiskfond
4 st tomater, färska, tärnade
1 burk kokosmjölk
1 tsk sambal oelek
600 g vit fiskfilé (gös, torsk eller annan fast vit fisk)
salt, peppar
5 st salladslökar
0,5 dl koriander
2 dl mandel, flagad

1. Skiva löken och vitlöken och kärna ur och finhacka chilin. Fräs lök, vitlök och chili i en gryta med olivolja några minuter tills löken mjuknat och blivit genomskinlig. Tillsätt krossade tomater, limesaft, vatten och fiskfond. Låt sjuda i 10 minuter.
2. Tärna tomaterna och lägg i dem tillsammans med kokosmjölken. Låt grytan koka upp och lägg i sambal oelek.
3. Skär fisken i lagom stora grytbitar. Sänk värmen, lägg i fisken och sjud i 6-7 minuter. Smaka av med salt och peppar.
4. Finstrimla salladslöken och hacka koriandern och lägg i salladslök och koriander några minuter före servering.
5. Rosta mandeln i en torr stekpanna. Toppa grytan med rostad flagad mandel och gärna lite mer hackad koriander.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...