lördag 29 augusti 2009

Banankaka


Idag kom min syster och systerson på fikabesök. Jag började leta efter nåt gott att baka. Bläddrade i några av mina kakböcker och tidningar och tillslut bestämde jag mig för en banankaka med lite godsaker i som choklad och nötter.
Den gick snabbt att göra men ska stå en stund i ugnen.
Det var jättetrevligt att de kom över på besök. Cissi är den första gäst som inviger espressomaskinen och det blev en caffe latte för oss båda :)
Hos min systerson så gick köpekakorna bättre än det hembakta, haha.

Banankaka med choklad och hasselnötter

100 g mörk choklad
50 g hasselnötskärnor
2 stora, mogna bananer eller 3 små
100 g smör eller margarin
1 dl strösocker
2 ägg
4 dl vetemjöl
knappt 1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel

Smörj och bröa en limpform. Hacka chokladen och nötterna grovt och mosa bananerna. Rör smör och socker pösigt och tillsätt äggen ett i sänder. Rör därefter ner bananmoset. Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kanel och vänd ner blandningen i smeten. Tillsätt därefter nötter och choklad. Häll smeten i formen och grädda 40 minuter i 175 grader.

1 kommentar:

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...