lördag 15 augusti 2009

Allt i ett-kyckling

Fick Icas medlemstidning Buffé i veckan och jag hitta många recept som jag tyckte lät goda. Så idag fick det bli en enkel kycklingrätt där man skulle ha i en påse frysta grönsaker som t.ex medelhavsblandning. Tyckte det lät jättegott men när jag gick till Ica så hade de inte den blandningen. Så jag plockade istället på mig lite färska grönsaker som jag tyckte passa medelhavet och det blev potatis, zucchini, paprika och tomater. Maträtten är väldigt snäll och nästa gång jag gör den så får det bli mer kryddor. Pricken över i:et med denna rätt är yoghurtsåsen som man gör till med fetaost. Så gott och med nybakt baguette till så blev rätten lite bättre. Nedan kommer receptet från Ica.


Allt i ett-kyckling, 4 personer

900 g kycklingben
2 msk repad, finhackad timjan
1 påse frysta grönsaker, t ex medelhavsblandning (900 g)
150 g fetaost
2 dl matyoghurt(10%)
rivet skal av ½ citron
olivolja
salt, peppar

Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda kycklingen med timjan, 1 msk olja, 1 tsk salt och 2 krm peppar i en bunke.
Lägg kycklingen och grönsaksblandningen i en långpenna. Sätt in i ugnen 25-30 minuter.
Skär ett snitt i kycklingen, kommer klar köttsaft ut är den färdig.
Gaffelmosa fetaosten och blanda med yoghurten och citronskalet.
Servera med fetaröran och bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...