fredag 31 juli 2009

Lunch i Trosa och fika på Saltå

Var på utflykt till Trosa idag. En liten mysig stad vid vattnet. Finns en huvudgata och sen är det inte så mycket mer. Finns en kanal som går genom stan och där möter man alla andra som är där på besök. Cafeér och restauranger finns det några då staden lever på turismen. Det blev en trevlig lunch nere vid hamnen på ett ställe som heter "Innergården". Tror att den hör ihop med Trosa Sjökrog men låter det vara osagt ifall det inte är så. Jag åt en fisk- och skaldjursgryta med krutonger.


När regnet kom så kände vi oss färdiga för att fortsätta hemåt. Men på vägen hem stanna vi till vid Saltå Kvarn där de har både butik och café. Det är ett av mina favoritcaféer. Det är ett jättemysigt ställe så passerar man Järna och har lite tid så rekommenderar jag er att svänga av avfarten och kika in på Saltå. Saltås produkter är billigare att inhandla här än i våra butiker. En trappa upp finns cafét och om solen skiner så sitt utomhus med den lilla ån bredvid. Deras utbud av bakelser och liknade är stor och svårt att välja bland alla godsaker. Vi åt idag chokladmaräng med jordgubbsgrädde och citronmarängpaj. Mycket goda båda två.


När ni åker därifrån så köp med er nåt bröd från bageriet. Ett bröd jag tycker är gott är anis- och fikonlimpan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...