söndag 24 maj 2009

Nöttoppar

Idag hade lust för att baka igen. Det kommer och går det där. Jag är ingen riktig baktjej men ibland så vill jag bara baka. Det fick bli nåt så enkelt som nöttoppar. Har aldrig gjort det tidigare men ätit andras har jag gjort :) Men helt nöjd blev jag inte, men det är nog för att jag jämför med mammas och mormors. Jag ställer höga krav på mig själv när det gäller mat och bak så egentligen är det inga fel på kakorna. De är supergoda :)




Nöttoppar, ca 50 st
Ugnstemp: 200 grader, Varmluft: 175 grader

2 dl (125 g) nötkärnor
100 g margarin eller smör
1 dl socker
2 ägg
2 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
Garnering:
Nötkärnor

Mal nötterna. Rör matfett och socker poröst. Tillsätt äggen, ett i taget. Blanda ner nötterna och mjölet blandat med bakpulvret.
Klicka ut smeten på smord plåtar eller bakplåtspapper. Garnera med hela eller halva nötkärnor.
Grädda mitt i ugnen i ca 10 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...