lördag 18 april 2009

Smulpaj på G


Jag gillar att lyxa till det lite extra på helgerna och speciellt på lördagar. Man vill äta och dricka gott. Idag kände jag för nåt extra att ta efter middagen och när jag stod i affären och vid frysdisken så såg jag bären. Då bestämde jag mig för att göra minismulpaj. Det blev drottningpaj (blåbär och hallon). Smulpaj är det enklaste och snabbaste man kan göra. Och det blir såå gott och somrigt. Nu står de i ugnen och det doftar ljuvligt. Nedan är recept på blåbärspaj. Jag gjorde ett par minipajer och gjorde smuldegen efter känsla men det är bara att ta lite mindre och prova sig fram.
Vissa vill sockra på bären men jag gör det inte för jag gillar när det är lite syrligt och jag tycker det är tillräckligt sött ändå.

Visst blir ni sugna nu? :)

Blåbärspaj 4 port.


300 g blåbär
1 tsk potatismjöl
2 msk socker
2 dl vetemjöl
125 g smör
3/4 dl socker

Bottna formen med blåbär.
Strö över potatismjöl, blandat med socker.


Blanda ihop resten till en smuldeg och fördela jämt över bären.
Grädda i 225 grader i 20-25 min.
Servera med vaniljsås eller vaniljglass

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...