lördag 18 april 2009

Pasta med räkor



Ikväll var jag sugen på pasta med skaldjur. Det är andra gången jag gör denna pasta och den är så god. Jag är svag för skaldjurspasta men tar det nästan bara på italienska restauranger. Men detta recept är från en kokbok med sicilianska recept :)
Det är gott när man har vin i maten, det ger så god smak. Och ett glas till maten satt inte heller fel :) Det är ett enkelt recept och tar inte så lång tid att göra.

Spaghetti med räkor picchi-pacchi (picchi-pacchi betyder lättkokt, färsk tomatsås)
2 port

1 mellanstor lök, finhackad
4 msk olivolja
200 g mogna tomater, skalade, urkärnade och hackade
1 stor vitlöksklyfta
salt
200 g spaghetti
300 g räkor, skalade (jag har tagit scampi istället)
vitt vin
färsk persilja, hackad

Hetta upp oljan i en stekpanna och sautera löken tills den är mjuk och genomskinlig men inte brun.
Tillsätt tomater och vitlök och fräs i 10 min, krossa tomaterna med en träsked tills de börjar mjukna, salta.
Koka spaghettin enligt anvisningarna på paketet i rikligt med kokande, saltat vatten.
Lägg i räkorna i tomatsåsen och sjud i 5 min.
Droppa lite vin i såsen. Sätt upp värmen och koka några minuter så att alkoholen försvinner, minska sedan värmen och låt puttra i några minuter till.
Tillsätt mängder av persilja - man behöver alltid mer än man tror.
Låt spaghettin rinna av och vänd ner den i räksåsen. Servera genast!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...