fredag 24 april 2009

Meze

När jag slutade arbetet för idag så gick jag till hötorgshallen. Det är en stor saluhall där man kan hitta det mesta man söker i kött, fisk, frukt & grönt, nötter osv. Det finns mat från olika nationalitetet där och man kan passa på att handla med sig lite trevliga och kanske nya saker hem. Jag hade bestämt mig för att köpa med mig lite meze hem. Det är bland det godaste jag vet. Medelhavsmat är min stora passion. Idag köpte jag fetaostpirog, kebbe (lammfärs med bulgur och kryddor), vinbladsdolmar, paprikaröra, hoummus, tabbouli och självklart pitabröd. Hemma hade jag ett av mina favoritviner och det är passande nog ett libanesiskt rött vin som heter Massaya. Så det blev ett perfekt fredagsmys. Men jag måste ärligt talat säga att min tabbouli är mycket godare. Och att göra egna hemmagjorda vindolmar är obeskrivligt gott men det krävs lite jobb också så ibland är det värt att köpa färdiga :)
Tyvärr fanns det inga baklava men det kanske var för mitt eget bästa :) Men det hade inte suttit fel med det till en kopp turkiskt kaffe. En annan gång...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...