lördag 4 april 2009

Citronkyckling


Kvällens middag blev kyckling. En god kycklinggryta med citron och oliver. Lite medelhavskänsla ger den. Till det hade jag klyftpotatis.
Det roliga var att alla mina förslag för kvällen bara bestod av kyckling. Ja, jag gillar kyckling och det är enkelt, billigt och man kan variera den så mycket.
Den här rätten kommer jag göra fler gånger.

Citronkyckling med oliver (Arla)
4 port

4 kycklingfiléer
2 vitlöksklyftor
smör
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2½ dl matlagningsgrädde 15%
½ hönsbuljongtärning
1 tsk rosmarin
rivet skal och pressad saft av ½ citron
1 dl svarta oliver
½ dl grovhackad persilja

Skär varje kycklingfilé i 3 bitar på längden. Skala och hacka vitlöken. Bryn kycklingen i smör i en stekpanna, salta och peppra. Blanda grädde, buljongtärning, rosmarin och citronsaft i en gryta. Lägg i kyckling och vitlök. Låt koka under lock ca 5 min. Rör ner citronskal, oliver och persilja. Garnera med citron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...