fredag 20 mars 2009

Fredagsmys

När det är fredag så vill man att det ska gå snabbt och att det blir mumsigt såklart. Denna fredag blev det asiatisk barbecuekyckling. Ett recept jag hitta på tasteline. Det var mycket gott och till det tyckte jag att guacemole och tomater med majs passade bra. Fräscht!
Absolut något jag kommer göra igen. Denna kyckling tror jag även passar jättebra på en buffé.

Asiatisk barbecuekyckling
10 port

1,2 kg bröstfiléer av majskyckling
3 msk grillkrydda
5 st vitlöksklyftor
1 st röd chilifrukt
3 msk olivolja
2,5 st lime
1 dl vatten
1 kruka koriander

1. Sätt ugnen på 175 grader (200 grader om du inte har varmluftsugn). Skär filéerna i 3 delar på längden (jag skar i tunna bitar för snabbare tillagning). Krydda med grillkrydda runt om.

2. Skala och finhacka vitlöken. Kärna ur och finhacka chilifrukten. Fräs vitlök och chilifrukt i oljan i en kastrull. Ta av kastrullen från värmen, tillsätt lime och vatten.
3. Stek kycklingen, eller grilla i grillpanna, så att den får stekyta. Lägg över den i en ugnssäker form och häll över vitlöks- och chilioljan.

4. Tillaga kycklingen i ugnen tills den är genomstekt, 8-12 minuter beroende på storlek. Strö över koriander precis före servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...